Zasady, formy i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 3
we Wrześni

Podstawa prawna:

  • 22 ust. 2 pkt 11 USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r.
    nr 256, poz. 2572, z późn. zm. )
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.)
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643)
  • SSP3 we Wrześni udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizuje tę pomoc na zasadach określonych
    w w/w rozporządzeniach.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, udzielana uczniowi, polega na rozpoznawaniu
    i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
    oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych , wynikających w szczególności:
  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z zaburzeń komunikacji językowej;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem
    za granicą.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom, polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
    w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
  • Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
  • Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele i specjaliści, wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni (specjaliści).
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  • rodzicami uczniów;
  • poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
  • poradniami specjalistycznymi;
  • placówkami doskonalenia nauczycieli;
  • innymi szkołami, przedszkolami i placówkami;
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
  • ucznia;
  • rodziców ucznia;
  • dyrektora szkoły;
  • nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
  • pielęgniarki szkolnej;
  • poradni p-p;
  • pracownika socjalnego;
  • asystenta rodziny;
  • kuratora sądowego.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
    z uczniem oraz w formie:
  • Zajęć rozwijających uzdolnienia, organizowanych dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Prowadzi się je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
    Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
  • Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, organizowanych dla uczniów, mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
    Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8
  • Zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, organizowanych, dla uczniów z zaburzeniami
    i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
    Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
  • Zajęć logopedycznych, organizowanych dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
    Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
  • Zajęć socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami, utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.

Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.

  • Warsztatów, porad i konsultacji, udzielanych przez specjalistów
  • W/w zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  • Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut. W uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut,
    z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.
  • Wszystkie zajęcia dokumentowane są w dziennikach zajęć.
  • Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń, stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Nauczyciele oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów,
    w tym ich zainteresowania i uzdolnienia, prowadząc w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie
    u uczniów:
  • trudności w uczeniu się,
  • szczególnych uzdolnień
  • ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się- w przypadku uczniów klas I-III szkoły podstawowej
  • W przypadku stwierdzenia, że uczeń, ze względu na potrzeby rozwojowe
    lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
  • Wychowawca klasy planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania
    oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia się wymiar godzin, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację form udzielania uczniom tej pomocy.
  • Wychowawca klasy, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z rodzicami ucznia, w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią p-p
    lub innymi osobami, o których mowa w pkt. 8.
  • W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną
    w przedszkolu, wychowawca klasy, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy
    z uczniem, zawarte we wcześniejszej dokumentacji.
  • Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną niż wychowawca osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole.
  • O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jego formach, okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, informuje się pisemnie rodziców ucznia.
  • W przypadku akceptacji przez rodzica proponowanych formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uczeń ma obowiązek brać w nich udział.