MicrosoftTeams image 4Nasza szkoła uczestniczy w projekcie ekologicznym pt. ,,Razem dla klimatu??, biorą w nim udział uczniowie z klas 8. Zajmuje się on poszerzaniem wiedzy dotyczącej katastrof klimatycznych oraz uświadamia, jakie mogą być skutki tego zagrożenia.

Jednym z bardzo uciążliwych skutków ocieplenia klimatu jest coraz wyraźniejsze zanikanie zimy. Z roku na rok coraz rzadszym widokiem są duże ilości śniegu czy przezroczyste sople lodu zwisające z naszych domów, co wiąże się z zanikaniem niskich temperatur. Jest to właśnie przyczyną ocieplenia kilmatu, chociaż wielu ludzi błędnie myśli, że ocieplenie klimatu to cieplejsze lato i sroższe zimy. Niestety, sytuacja nie maluje się tak pozytywnie.

Zjawisko to jest konsekwencją uwalniania się do atmosfery gazów cieplarnianych (w szczególności dwutlenku węgla) będących produktem ubocznym działalności człowieka. Przykładami działalności człowieka, które wpływają na pogorszenie klimatu, są:

spalanie paliw kopalnych, m.in. węgla, ropy naftowej i jej produktów;

powiększanie areałów rolniczych kosztem wycinki lasów;

produkcja cementu (podstawowego materiału budowlanego);

palenie śmieci w piecach.

Aby ukazać różnicę w zmianie klimatu na przestrzeni lat, zapytaliśmy najmłodsze klasy w naszej szkole, jak one wspominają ostatnie zimy. Zapytaliśmy również nauczycieli, jak oni wspominają zimę ich dzieciństwa.

Klasy 1 - ,,Śniegu jest mało, w sumie to go sobie nie przypominam. Pamiętam jedynie sztuczny śnieg??.

,,Przez ostatnie zimy siedzieliśmy w domu i patrzyliśmy się w okna, czekając na śnieg, który nigdy nie spadł??.

,,Co roku jest coraz cieplej??.

Klasy 2 - ,,W ostatnie zimy spadło trochę śniegu, ale i tak było go bardzo mało??.

,,Nie podobają nam się te zimy. Jest za ciepło i za mało śniegu??.

,,Raczej nie jest zimno?.?

,,Jest więcej deszczu niż śniegu??.

Klasy 3 - ,,Jest dużo deszczu oraz jest coraz cieplej??.

,,Nie jest zimno, jest wręcz ciepło??.

,,Przez wszystkie ostatnie zimy ciągle padał deszcz, pojawiło się tylko trochę śniegu, który bardzo szybko się roztapiał?.

Natomiast nauczyciele na temat zimy dzieciństwa wypowiadali się tak:

,,Było bardzo dużo śniegu, ogromne zaspy. Czasami było tyle śniegu, że trzeba było robić korytarze, żeby dało się jakkolwiek przejść. Początkowo cieszyłam się, że nie ma śniegu, ponieważ przez te wszystkie lata stał się on- nie ukrywam- uciążliwy. Współczuję tym, którzy jadą w góry, oczekując śniegu, a spotykają deszcz?? ? Mirosława Przybylska.

,,Zimę wspominam tak, że było bardzo dużo śniegu, czasami po pas. Jeździliśmy na sankach, rzucaliśmy się śnieżkami i było bardzo zimno. Czasami było nawet -20. Pamiętam nawet taki rok, kiedy nie chodziliśmy do szkoły, bo było tak zimno. Aczkolwiek wszystko wspominam dobrze, przyjemnie wychodziło się na dwór, nie to co teraz?? ? Anna Knobloch-Jankowska.

,,Swoją zimę z dzieciństwa wspominam bardzo dobrze. Zimy były czymś oryginalnym. Na terenie naszej szkoły, na miejscu aktualnego Orlika, było wylewane lodowisko, na które chodziliśmy po południu. Bywało tak, że robione były korytarze śnieżne, bo nie dało się przejść. Powinny być 4 pory roku, a zima powinna mieć około -10 C, tak żeby było przyjemnie zimno??- Grażyna Jakubowska.

,,Zima kojarzy mi się z kuligiem, sankami i przede wszystkim bielą. Było bardzo dużo śniegu. Czasem aż tyle, że się w niego zapadaliśmy. Lepiliśmy bałwany, jeździliśmy na sankach. Mieliśmy swoją ulubioną górkę w parku, z której codziennie zjeżdżaliśmy. Było bardzo zimno, więc trzeba było się bardzo ciepło ubierać. Niestety, takich zim już nie ma??- Barbara Grześkowiak.

Po przejrzeniu wszystkich wypowiedzi zauważamy, że różnica jest ogromna. Jeżeli chcemy doświadczyć zimy, jaką w dzieciństwie przeżywali nasi rodzice oraz dziadkowie, musimy ratować nasz klimat. Jak możemy to zrobić? My, jako młodzież, możemy zamienić samochód na rower. Bardzo duży wpływ na poprawę klimatu miałoby mniejsze zużycie węgla, ropy i gazu oraz produkcja własnej energii. Współpracując, możemy stworzyć nową, a zarazem starą zimę!

Szkolna Redakcja Klimatyczna