IMG 20200116 093632W pierwszym semestrze roku szkolnego 2019/2020 klasa III A brała udział w projekcie edukacyjnym ,,Klimatyczna klasa?. Projekt Ekologia (Klimatyczna klasa) jest jednym z projektów edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych stworzonych przez Fundację Uniwersytet Dzieci. Jest to organizacją non profit, która od ponad 12 lat rozbudza dziecięcą ciekawość podczas sobotnich warsztatów na Uniwersytecie Dzieci oraz w trakcie zajęć szkolnych w ramach programu Uniwersytet Dzieci w Klasie. Dzięki uczestnictwie w projekcie Ekologia (Klimatyczna klasa), dziecko staje się studentem Uniwersytetu Dzieci w Klasie. W prezencie otrzymuje on również specjalny indeks, w którym notuje swoje postępy w nauce.

We współczesnym świecie niezwykle ważne są zdolności twórcze oraz umiejętność skutecznego działania. Dlatego ważnym elementem zajęć jest praca projektowa, wykorzystująca możliwości pracy zespołowej. Praca metodą projektu oparta jest na schemacie: pomysł-plan-przebieg-podsumowanie.

Nauczyciel wykorzystuje element, który wzbudza ciekawość dzieci (np. opowiadanie, intrygujący przedmiot, interesująca prezentacja, niestandardowa aktywność uczniów).Nauczyciel nawiązuje do zadania, które dzieci wykonały przed zajęciami, jeśli było przygotowane. Dzieci wykonują doświadczenie/ eksperyment/ ćwiczenie/ analizę, które pozwolą im sprawdzić, czy postawiona hipoteza jest prawdziwa czy nie. Testują rozwiązania, pracują twórczo, myślą krytycznie.

W czasie trwania projektu w naszej klasie zrealizowaliśmy 8 scenariuszy zajęć:

? Dlaczego strach jest nam potrzebny?
? Jak wspólnie zapracować na sukces?
? Co porosty mówią o jakości powietrza?
? Czy ludzie mogą stopić wszystkie lodowce?
? Czy samochody ogrzewają miasta?
? Jaka rolę odgrywają drzewa w mieście?
? Skąd biorą się orkany?
? Jak z butelek powstają bluzy polarowe?

Wykonaliśmy doświadczenia:

? z gąbkami i domestosem ( porosty)
?  z lodem i suszarką ( topnienie lodowców)
? sodą oczyszczoną i resorakami ( ogrzewanie miasta przez auta )
?  z czarną i białą kartka papieru ( ogrzewania miasta przez auta )
?  z nitką i skręcona kartką papieru ( orkany )

W czasie trwania projektu budowaliśmy jajkodrony, tworzyliśmy makietę miasta z drzewami, budowaliśmy i wystawiliśmy do ogólnego użytku kosze do segregacji odpadów.
Projekt ten był ciekawą odskocznią od zajęć szkolnych, pozwolił on dzieciom rozwijać swoją ciekawość świata.